Problemy z HDD Seagate Barracuda 80 GB SATA

Od pewnego czasu niepokoi mnie sposób pracy mojego dysku. Przy prostych operacjach, takich jak kopiowanie plików, czy otwieranie przeglądarki internetowej. Z początku myślałem, że to wina systemu. Postanowiłem pobrać narzędzie do skanowania dysku – Seagate SeaTools. Po przeprowadzeniu testów okazało się, że obie partycje zawierają błędy. Niżej zamieszczam log z programu:

 

SeaTools Desktop v3.02.04

Copyright (c) 2005 Kroll Ontrack Inc.

11/29/2006 @ 5:33 PM

 

The following information has been generated by SeaTools Desktop.  Use

this information to help you recognize and resolve potential data access

problems.

 

 

System Information:

BIOS Date                 03/30/06

Conventional Memory size   638 K

Extended Memory size      58532 K

IO Channel type            PCI

 

 

Drive Information:

SIZE         MODEL

---------    ---------------------

80 GB        BIOS Drive 0x80                        

 

 

Serial Number = N/A

Int13 Num = 80, PHYS CHS = 0x0x0.

ParmTable CHS, Rsvd = 9729x255x63

 

PARTITION       CYLINDER          SIZE

----------      ------------      ----

 #   Type       Start    End      MB

 PRIMARY

 1   NTFS       0        4503     37049 

 EXTENDED

 2   NTFS       4504     9728     42979 

 

 

Diagnostic Results:

 

  90-Second Test Result:       Passed

    Recommendation:

    The "Quick Test" is adequate for most situations.

    Consider running the "Full Test" which

    verifies each sector on the drive if you need to run a more

    comprehensive diagnostic.

 

  SMART Status Check Result:    Not Tested

 

 

S.M.A.R.T., (S)elf (M)onitoring (A)nalysis and (R)eporting (T)echnology, a built-in hard disk drive failure prediction method reports an 'Alert' if a problem has occurred.  It reports 'Passed' if no problems are found and 'Unsupported' if a hard disk drive does not support S.M.A.R.T.

 

 

  File Structure Test Result:  

 

    Partition 1 (NTFS (37 GB) )    Result: Failed with critical Errors

 

    The following errors were found while scanning the volume:

     - One or more errors were found in the index

     - One or more errors were found in metadata file records

 

 

    NOTE:  Any report of possible errors in the file system tests are for

    informational purposes only.  We suggest you should consider testing with

    the official file system diagnostic utilities for your operating system.

    Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing

    file system test results.

 

    Partition 2 (NTFS (42.9 GB) )    Result: Failed with critical Errors

 

    The following errors were found while scanning the volume:

     - One or more errors were found in the index

     - One or more errors were found in metadata file records

     - Other errors were found

 

    NOTE:  Any report of possible errors in the file system tests are for

    informational purposes only.  We suggest you should consider testing with

    the official file system diagnostic utilities for your operating system.

    Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing

    file system test results.

 

 

 

******************************************

 

 

Recommendation:

All selected physical diagnostics passed.

 

If you are not experiencing data loss and SeaTools reports File

System Structure errors, they may be caused by a lock-up or

failure to shutdown Windows correctly. Many times, these errors

may be repaired through normal system maintenance which

includes using the Windows provided "Defrag" and

"Scandisk / Chkdsk / Error Checking" utilities.

 

If you are experiencing a hardware error, you should isolate

the cause and replace the failing component. If you are unsure how

to proceed with repairs, contact a computer professional. After

completing any maintenance tasks, run SeaTools again to

verify that all errors have been repaired. If errors continue to

occur, the system may not be stable. Again, contact a computer

professional.

 

 

 

 

 

Mój config:

GIGABYTE GA-K8NS

AMD Sempron 2800+

Sapphire AtiRadeon 9550

2x Kingston 256 Mb DDR (512 Mb DDR)

Seagate Barracuda 80 GB SATA

Windows XP + SP2

 

I tu pojawiają się pytania: Czy nie jest to uszkodzenie mechaniczne dysku ? Jeżeli nie to w jaki sposób rozwiązać problem ? Za wszelką pomoc z góry dziękuję...

 

 

 

 

Odpowiedzi: 1

Na początek uruchom chkdsk /r /p w konsoli odzyskiwania aby sprawdzić oba dyski.

Na podstawie tego raprtu nie da sie stwierdzić czy uszkodzenie jest mechaniczne. Uruchom pełny test po usunięciu błędów na partycjach NTFS.

Żółty
Dodano
29.11.2006 20:25:40
  • radekow 29.11.2006 22:17:40

    <P>Obie partycje mam na NTFS-ie więc nie da się odpalić tej komendy z Windowsa, z dyskietki startowej tak samo, a jak chcę zainstalować wspomnianą wcześniej przez ciebie funkcję&nbsp;- konsole odzyskiwania - to system burzy się, że pliki na płycie są starsze od tych na dysku i funkcja nie może być zainstyalowana (to chyba z powodu SP2) i co dalej ?</P>

  • Żółty 29.11.2006 22:32:12

    Zintegruj sobie SP2 z płytką instalacyjną Windowsa - np ręcznie, Autostreamerem, czy innym nLitem. Konsoli nie musisz instalowac na dysku - możesz ja uruchomić bezpośrednio z płyty (ale płyta ma być już z SP2)

radekow
Dodano:
29.11.2006 19:58:16
Komentarzy:
1
Strona 1 / 1