Problemy z HDD Seagate Barracuda 80 GB SATA
Od pewnego czasu niepokoi mnie sposób pracy mojego dysku. Przy prostych operacjach, takich jak kopiowanie plików, czy otwieranie przeglądarki internetowej. Z początku myślałem, że to wina systemu. Postanowiłem pobrać narzędzie do skanowania dysku – Seagate SeaTools. Po przeprowadzeniu testów okazało się, że obie partycje zawierają błędy. Niżej zamieszczam log z programu:
SeaTools Desktop v3.02.04
Copyright (c) 2005 Kroll Ontrack Inc.
11/29/2006 @ 5:33 PM
The following information has been generated by SeaTools Desktop. Use
this information to help you recognize and resolve potential data access
problems.
System Information:
BIOS Date 03/30/06
Conventional Memory size 638 K
Extended Memory size 58532 K
IO Channel type PCI
Drive Information:
SIZE MODEL
--------- ---------------------
80 GB BIOS Drive 0x80
Serial Number = N/A
Int13 Num = 80, PHYS CHS = 0x0x0.
ParmTable CHS, Rsvd = 9729x255x63
PARTITION CYLINDER SIZE
---------- ------------ ----
# Type Start End MB
PRIMARY
1 NTFS 0 4503 37049
EXTENDED
2 NTFS 4504 9728 42979
Diagnostic Results:
90-Second Test Result: Passed
Recommendation:
The "Quick Test" is adequate for most situations.
Consider running the "Full Test" which
verifies each sector on the drive if you need to run a more
comprehensive diagnostic.
SMART Status Check Result: Not Tested
S.M.A.R.T., (S)elf (M)onitoring (A)nalysis and (R)eporting (T)echnology, a built-in hard disk drive failure prediction method reports an 'Alert' if a problem has occurred. It reports 'Passed' if no problems are found and 'Unsupported' if a hard disk drive does not support S.M.A.R.T.
File Structure Test Result:
Partition 1 (NTFS (37 GB) ) Result: Failed with critical Errors
The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records
NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for
informational purposes only. We suggest you should consider testing with
the official file system diagnostic utilities for your operating system.
Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing
file system test results.
Partition 2 (NTFS (42.9 GB) ) Result: Failed with critical Errors
The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records
- Other errors were found
NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for
informational purposes only. We suggest you should consider testing with
the official file system diagnostic utilities for your operating system.
Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing
file system test results.
******************************************
Recommendation:
All selected physical diagnostics passed.
If you are not experiencing data loss and SeaTools reports File
System Structure errors, they may be caused by a lock-up or
failure to shutdown Windows correctly. Many times, these errors
may be repaired through normal system maintenance which
includes using the Windows provided "Defrag" and
"Scandisk / Chkdsk / Error Checking" utilities.
If you are experiencing a hardware error, you should isolate
the cause and replace the failing component. If you are unsure how
to proceed with repairs, contact a computer professional. After
completing any maintenance tasks, run SeaTools again to
verify that all errors have been repaired. If errors continue to
occur, the system may not be stable. Again, contact a computer
professional.
Mój config:
GIGABYTE GA-K8NS
AMD Sempron 2800+
Sapphire AtiRadeon 9550
2x Kingston 256 Mb DDR (512 Mb DDR)
Seagate Barracuda 80 GB SATA
Windows XP + SP2
I tu pojawiają się pytania: Czy nie jest to uszkodzenie mechaniczne dysku ? Jeżeli nie to w jaki sposób rozwiązać problem ? Za wszelką pomoc z góry dziękuję...
Odpowiedzi: 1
Na początek uruchom chkdsk /r /p w konsoli odzyskiwania aby sprawdzić oba dyski.
Na podstawie tego raprtu nie da sie stwierdzić czy uszkodzenie jest mechaniczne. Uruchom pełny test po usunięciu błędów na partycjach NTFS.
<P>Obie partycje mam na NTFS-ie więc nie da się odpalić tej komendy z Windowsa, z dyskietki startowej tak samo, a jak chcę zainstalować wspomnianą wcześniej przez ciebie funkcję - konsole odzyskiwania - to system burzy się, że pliki na płycie są starsze od tych na dysku i funkcja nie może być zainstyalowana (to chyba z powodu SP2) i co dalej ?</P>
Zintegruj sobie SP2 z płytką instalacyjną Windowsa - np ręcznie, Autostreamerem, czy innym nLitem. Konsoli nie musisz instalowac na dysku - możesz ja uruchomić bezpośrednio z płyty (ale płyta ma być już z SP2)